Tour Banjarmasin, vervolg.

7 maart 2023 - Banjarmasin, Indonesië

De dag na de spectaculaire maar oh zo uitputtende jungletrek werd het een stuk aangenamer voor mijn lichaam.

Na het ontbijt lag de bamboe boot aan de kant van de rivier klaar. Ik hoefde alleen maar te zitten en rond te kijken. Ik kon aangeven om te stoppen. De bootsman deed de rest.

We gingen over de rivier vanaf Loksado naar Tanuki. Het was een schitterende boottocht door de jungle. Onderweg gestopt aan kleine stranden om te zwemmen. Een enkele keer ging het er wild aan toe op de rivier en kreeg ik een flinke plons water over mij heen. De geluiden van de jungle waren weer massaal aanwezig. Heerlijk om zo vanaf de boot wat van je af kijken.

Vanaf het eindpunt van de boottocht reden we met de auto terug naar Banjarmasin. Onderweg stopten we bij een plaats waar goud en diamantzoekers aan het werk waren. Van de verwerkingsplaats liepen we naar de afgraving met een diepte van 20 meter. Geen goud te zien. Ik kocht er wat edelstenen en (toevallig?) een VOC- muntje uit 1790.

Vandaag gingen we in alle vroegte met een boot over de Martupura rivier naar een drijvende markt bij Lok Baintan. Voornamelijk vrouwen in boten verkopen groente, fruit, planten en andere etenswaren. Ze doen ook onderling aan ruilhandel. Ik kocht er wat exotisch fruit en een tros bananen. Het was een prachtig schouwspel van door elkaar rond drijvende boten. En de doordringende stemmen van de vrouwen die er alles aan deden iets te verkopen uit hun soms overvolle boten.

In de middag gingen we vanuit Banjarmasin over de Barito rivier naar Pulau Bakut. Een eiland in de rivier. Daar lukte het dan eindelijk de neusapen te spotten. Door die grote neuzen zien ze er wat hilarisch uit. De locals noemen ze Dutch Monkeys omdat de kolonisten van destijds van die grote neuzen hadden.

Op de terugweg waren op het brede gedeelte van de rivier vele schepen vol met steenkool te zien. Houtverwerkingsbedrijven en enkele scheepswerven. Ter hoogte van Banjarmasin werd de rivier weer smaller. Aan weerszijden van de rivier zag ik een aaneenschakeling van houten huizen. In goede en slechte staat. Sommige min of meer op instorten.

Mijn avontuur in Kalimantan zit er bijna op. Morgenavond vertrek ik naar Java. Wat ik daar ga beleven, komt vanzelf op deze blog tevoorschijn.

TanukiTanukiTanukiOnderweg terug naar Banjarmasin.

Edelstenen.

Lok Baintan

Lok Baintan

Pulau Bakut Island

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ma:
    7 maart 2023
    Ieder verhaal is weer even spannend, wie komt er nu op plaatsen waar je goud kan vinden misschien dat je edelstenen straks bij kunst en kitsch een vermogen waard zijn 🤣😂morgen naar Java hopelijk gaat dat niet met een of ander oud vliegtuig en wat je daar weer tegenkomt dat lezen we dan wel weer en zoals steeds zegt moeders kiek uut
  2. Hans van den Waardenburg:
    10 maart 2023
    Die vliegtuigen zijn hier prima. En mijn eerste Java verhaal staat online😃
  3. Karel Barten:
    8 maart 2023
    Ik begin zolang maar zeker stinkend jaloers op je tworden. Wat een reis man. Alvast een goede reis gewenst naar Java. Ben zeer benieuwd naar je ervaringen daar. Groet Karel en Annie
  4. Hans van den Waardenburg:
    10 maart 2023
    Leuk om te lezen dat je mij met zoveel interesse volgt en positief reageert op mijn blog. Dit zijn voor mij energie gevende aanmoedigen uit het thuisland!