Krabi City. Ondergewaardeerde stad.

8 april 2023 - Krabi, Thailand

Van Koh Lanta naar Krabi City is het ongeveer een uur of 2 rijden met een minibus. De stad wordt door toeristen vooral gebruikt als doorvoerhaven naar diverse eilanden en nabijgelegen stranden. En dat is jammer want de stad heeft best wat te bieden. Tenminste als het om het lokale leven gaat.

Ondertussen ben ik al heel wat markten tegengekomen. Maar van de exotische Maharaj Market in Krabi raakte ik toch weer onder de indruk. Eromheen zijn van die typische kleine lokale restaurants waar je heerlijk kunt eten. Iets buiten de stad was het uitzicht van de Tiger Cave tempel, Wat Tham Seua, op de omgeving prachtig. Daar waren wel meer dan 1200 stenen traptreden voor nodig om te komen.  En dan de sunset van Klong Muang Beach! Onder een uitgestrekte rode gloed omringd door bergen en rotsen was te zien hoe de zon langzaam onder ging.

Een wandeling in het Khao Phanom National Park was weliswaar niet al te zwaar maar toch verrassend. Vooral de hike naar de waterval. Er was geen enkele toerist te bekennen. Het was er koel en vredig. Bij toeval ontdekte ik in de avond in Krabi een wandelpad op een vlonder door een mangrove langs de rivier. In het midden stond een uitkijktoren.  Boven was de hele mangrove te zien.

De stad zelf is compact. Alles op loopafstand. Niet al te druk. Bij de tempel zijn mooie muurschilderingen te bewonderen. En voor mij belangrijk, er is altijd snel een eettent in de buurt waar je een tongstrelende noodlelunch kunt bestellen. Een mix van diverse verse groentes staat standaard klaar op elk tafeltje om aan het gerecht toe te voegen.

Het laat zich nu wel raden. Dit is zeker een plaats om enkele dagen te blijven.

Tiger Cave Temple

Mangrove, rivierMangroveMangroveMuurschildering

Muurschildering

Favoriet gerecht.Beste restaurant.

1. Karel Barten:
    8 april 2023
    Hoi Hans, die markt heeft wel iets weg van de overdekte markten in Spanje. Alleen groter en exotischer van produkten denk ik. Geniet nog maar even van alle schoonheid daar. Zalige Pasen namens de paus en Annie en mijzelf
  2. Hans van den Waardenburg:
    9 april 2023
    Grappig Pasen. Onder de huidige omstandigheden gaat dat helemaal aan mij voorbij 😃
  3. PaFrans:
    9 april 2023
    Karel,zou de Paus wel zijn zegen Urbi det Orbi kunnen uitspreken nu hij het toch zo koud heeft??Maar dit terzijde.Hallo Hans wéér een andere Thaise stad waar niet teveel touristen komen. Je beschrijving daarvan nodigt je lezers uit om er ook naar toe te gaan. Steeds maar weer en overal dat fantastische streetfood.Mijn zwager Frans die al likkebaardend jouw verhalen daarover leest zou maar al te graag daar zijn to eat the street. Er is een gezegde: eerst Rome zien en dan sterven. Voor hem zou Rome vervangen moeten worden door Thailand. Wat een cultuur tref je daar en hoe verschillend met Nederland. De Thai leeft voornamelijk op straat kennelijk zonder,merkbaar,klasseverschil terwijl wij hier in Nederland het huisje boompje beestje leefstijl hebben tenminste voordat wij zo nodig multiculti moesten worden. Totdat hier de nasi en bami uit Indonesie overwaaiden en de spaghetti (en rode wijn) uit Italie waren de culinaire hoogtepunten uit de Nederlandse keuken stamppot van aardappels,peen en uien (in Zoetermeer woont daar een aficionado van) stamppot boerenkool met een kuiltje voor jus en een verticale worst daarin. Overigens is daar ook helemaal niks mis mee en ik wed Hans dat je als je thuis bent heel graag aanschuift bij de bietenstamppot van je moeder.Maar de Thaise keuken maakt hier furore. We gaan iets bij de Thai halen of laten het brengen is voortaan heel normaal. Ok genoeg over het streetfood.Je hebt het over de Tiger Cave Tempel met zijn 1200 traptreden.Laat ik nu onlangs op Arte een docu hebben gezien over tempels in Thailand met daarbij de Tiger Cave. Imposant. Nou Hans, Parijs-Roubaix begint dus voor vandaag ben ik onder de pannen. Houdoe dan maar weer en blijf ze ginds de boks op doen.
  4. Hans van den Waardenburg:
    9 april 2023
    Ik heb er wat foto's van gerechten bij gezet. Voor de liefhebber. En van het restaurant. Fel licht. Plastic tafelkleden van Coca Cola. Geen terras. Wel de beste kokkin van Krabi😃
  5. Karel Barten:
    9 april 2023
    Ik heb hem horen zeggen: Urbi en een borrel en als de sodeju naar binnen want ik verrek van de kou🍻❄️❄️❄️