Finish in Bangkok, Tao Poon, ontdekking van Khanom, Zuid-Thailand.

22 april 2023 - Tao Poon, Thailand

Enkele dagen in Surat Thani verblijven is meer dan genoeg. Een week zou wel erg lang zijn. Zou er een alternatief zijn voor de eilanden?

Vergelijk het bijvoorbeeld met toeristen die aankomen in Nederland en gelijk doorreizen naar Texel of Ameland. Die gedachte kwam bij mij op.

Het werd dus een paar dagen Khanom op een uurtje rijden van Surat Thani. Het heeft daar iets weg van een comboy stadje in een verlaten streek van Texas. Er rijden grote pickups. Ze staan aan de rand van de weg geparkeerd en blokkeren de doorgang voor de scooters. Een verzameling straten, wat winkels en natuurlijk local restaurants en dat is het. Het lijkt onaantrekkelijk maar schijn bedriegt. Het is juist een charmante plaats, met aardige bewoners, een aangename sfeer en bijna geen enkel spoor van toerisme. Koop langs de weg vers Durian fruit of ander exotisch fruit. Neem een ijskoude espresso en kijk wat rond. Schuif in de middag aan bij de locals voor een noodle lunch. Het kan er allemaal.

Het gebied tussen Khanom en het strand heeft een hoog tropisch gehalte. Het staat helemaal vol met palmbomen en in de avond gaan duizenden krekels enorm te keer. Maar dan het strand. Een bijna 10 km leeg en verlaten strand is er te zien. Hagelwit zand. Aan weerszijden bergen en rotsen. In de verte uitzicht op de eilanden. Je kunt er in de vroege ochtend of in de avond heerlijk wandelen. Het water is zo goed als lauw in het begin. Je kunt tientallen meters doorlopen waarna het water lekker koel aanvoelt.

Op pak hem beet 20 minuten rijden zijn een paar kleinere tropische stranden te vinden. Ook een uitzichtplaats om dolfijnen te spotten. Die waren vanaf de pier helaas niet te zien. Daarentegen op het strand wel een visser die vanuit zijn boot enorme platvissen op het strand aan het uitstallen was.

Helaas waren de plaatselijke watervallen niet de moeite van het bezoeken waard. Dit vanwege het droge seizoen. En heet was het er zeker. Dus ook geen berghikes dit keer.  Vandaar dat een bezoek in de grot van Khao Wang Thong wat meer in het binnenland een goede keuze was. Eerst met 170 traptreden omhoog, vervolgens de grot in waar natuurlijk onder begeleiding van een verplichte gids de afdaling volgde. Een enkele keer door een nauwe spleet of spelonk. Er waren aan het einde van de route langs het druipgesteente tientallen vleermuizen te zien.

De accommodatie was erg goed. Op een paar honderd meter van de zee. Er was een mini zwembad. In de avond met het geluid van de krekels en zicht op de sterren lekker zwemmen.

En nu weer terug in Bangkok. In de wijk Tao Poon waar nog steeds het beste eten op straat en op de markt verkrijgbaar is. Nog een keer pad thai van dat vrouwtje op de hoek, een wandeling door Chatuchak, een paar keer over de markten en misschien een warenhuis in en dan zit het erop. Nog net voor Koningsdag terug in Nederland.

Een rekensom vandaag leverde de volgende cijfers op:

- 10 vluchten in Zuid-Oost Azië

- 15 treinreizen

- 20 busreizen

- 5 ferry overtochten

- 2 lange gedeelde autoreizen

- 45 tot 50 accommodaties in allerlei soorten en maten

Ontelbare ritjes met taxi's, tuktuks, scooters en andere vervoersmiddelen.

De reis heeft mij veel opgeleverd. Inspiratie, vriendschappen, kennis, avontuur en vooral innige liefde voor het reizen.

Live, travel, adventure, bless, and don't be sorry.

Jack Kerouac

StrandStrandVis aan het strand.StrandNoodlesNoodles.Khanom

Quotation-Jack-Kerouac-Live-travel-adventure-bless-and-don-t-be-sorry-34-95-04

1. Karel Barten:
    22 april 2023
    Een mooie afsluiting van een geweldige ontdekkingsreis a la Marco Polo dunk mij. Met onvergetelijke ervaringen. Daar kun je heeel lang op teren. Nu nog een behouden vaart huiswaarts gewenst. Groet van beetje medepassagiers Annie en Karel
  2. Hans van den Waardenburg:
    24 april 2023
    Dat is een mooi compliment. Vergelijking met Marco Polo. Volgende keer wordt het de Zijderoute.
  3. Fred:
    22 april 2023
    Nou Hans, dat was een hele reis. Erg leuk om je verhalen te lezen, je zal er vast nog veel meer te vertellen hebben als je weer terug bent. Ik wens je een hele goede terugreis en tot in Nederland. Groet, Fred
  4. Hans van den Waardenburg:
    Dankjewel Fred.
  5. PaFrans:
    22 april 2023
    Godfried Bomans zei het al ooit: Het meest leuke van het reizen is weer thuiskomen, zeker na die rekensom van je met al die vormen van reizen die je hebt meegemaakt.Geweldige reis heb je gemaakt waar ik als verwoede armchairtraveller zelfs wel eens een beetje jaloers op was. Nou dan tot volgende week wanneer je weer in Zeddam bent waar het ook niet gek is.
  6. Hans van den Waardenburg:
    24 april 2023
    Ja goed idee. In Zeddam na een wandeling vanaf de bank reizen met Discovery Channel of National Geographic.
  7. José:
    22 april 2023
    Beetje jaloers ....echt wel !! Ik heb in Google maps je reis zo goed mogelijk gevolgd....fascinerend !!
    Goede reis naar huis ( wat zal je moeder blij zijn )
    De hartelijke groeten uit Bakel

Peter en José
  8. Hans van den Waardenburg:
    24 april 2023
    Dankjewel. Het zal een behoorlijke puzzel geweest zijn om mij te volgen met Google Maps.
  9. Frans en Helga:
    24 april 2023
    Geweldige reis heb je gemaakt Hans ! Was heel leuk om je te volgen en je reisverslagen te lezen. Nu een veilige en voorspoedige reis huiswaarts gewenst. Groetjes.
  10. Hans van den Waardenburg:
    25 april 2023
    Bedankt voor het volgen van mijn reisblog en het sturen van reacties.
  11. Hans en Wilma:
    25 april 2023
    Hans, bedankt voor je geweldige verhalen en foto’s, wat een reis en avontuur heb je gemaakt. Soms was ik best een beetje jaloers. Kom veilig thuis en dan begint het nagenieten
  12. Hans van den Waardenburg:
    25 april 2023
    Graag gedaan en jullie bedankt voor het volgen van de blog en het sturen van leuke reacties.