De laatste dagen in Pran Buri.

13 november 2023 - Pran Buri, Thailand

Slow reizen bevalt zo goed dat een ontdekking van Petchabun doorschuift naar een volgende ronde. Net als Prachuap Kiri Khan. Ten zuiden van Pran Buri.

Op de valreep van deze reis krijg ik op Wat Khao Khiao tempel nog een prachtig 180 graden uitzicht. Wel eerst over de steile stenen trap naar boven lopen. In de verte lonkt de zee en zijn alle bergruggen zichtbaar. Daarna terug naar Khao Kalok beach voor een laatste iets verkoelende duik in zee.

IMG_20231110_113814960_HDRIMG_20231110_113856196_HDRIMG_20231110_113842218_HDR

Terug naar Bangkok. Aankomst in Tao Poon. Ondertussen bekend terrein geworden. Chaotisch verkeer, lawaai en druk druk druk. Wat een verschil met de dagen ervoor. Op de nieuwe avondmarkt van Jodd Fairs, ter hoogte van het grote treinstation Grand Bang Sue, zie ik rijen verlichte marktkramen. Voor, jawel streetfood.  Het oogt allemaal modern en hip. Zelfs met een nieuw gebouwd kasteel ervoor. Als uit een sprookje. Groepen locals vermaken zich hier op zaterdagavond. Ze maken foto´s en selfies. En gaan natuurlijk eten.

Wat is hier populair? Seafood. Bestel een portie medium, L of XL. Iets later komt er een houten emmer met heerlijk geurende zeevruchten in saus naar de tafel. Dit ligt vervolgens verspreid over de tafel. Trek wegwerp plastic handschoenen aan en begin aan de gamba´s en schaaldieren te pellen. En eet. Samen. Jong, oud. Grote groep of kleine groep. Alles kan.

IMG_20231111_180815631IMG_20231111_190902236_HDR

De volgende dag sta ik vroeg op. Ik neem de blueline metro van Tao Poon naar Petchaburi. Door naar Makkasan voor de Rail Link naar het internationale vliegveld. Daar neem ik als ontbijt een Wantan soep in de food court.

Het vliegtuig vertrekt op tijd. Een lange vlucht van 12,5 uur. Voor mij zitten 3 Nederlandse dames. Ze zijn op vakantie geweest in Zuid Thailand. Een andere dame voegt zich bij hen en wisselt ervaringen uit over een verblijf in Chiang Mai. Ik luister. Volle reisagenda´s. To do lists. Ik denk terug aan mijn tijd in Noord Thailand. En ik realiseer mij ineens dat reizen zonder een lijst heerlijk is. Langer blijven op een locatie ook.

Terug op Schiphol loop ik direct door naar het station voor een late avond treinreis naar Wehl. En nu terug in Zeddam. Het regent aaneengesloten. De herfstbladeren overal verspreid. Koud en kil. Hoe warm ik mij op? Daar is een goed recept voor. Warm spelen. Oefenen op mijn saxofoon voor de kerstsongs. Uitgevoerd door Bajazzo Bigband in december.

Thailand: to becontinued.

1. Frans en Helga:
    13 november 2023
    Wat heb je weer genoten van deze mooie reis ! En wij van jouw mooie verslagen ! Zeker ome Frans van jouw beschrijvingen van het eten en de recepten. Het was geweldig! Kan me voorstellen dat het weer even wennen is, hier in de kou en nattigheid.. groetjes
  2. Hans van den Waardenburg:
    13 november 2023
    Bedankt voor de reacties en het enthousiasme.
  3. José:
    13 november 2023
    Oh...dat eten , Hans......heerlijk ! Goed onthouden wat het allemaal was ..!!
    En prachtige foto's ....wat een mooi land en nog zo veel te zien !!
    Vandaag hier in Bakel een soort van regen zondvloed...🌧️🌧️
    Veel groeten aan je ouders en hopelijk tot ziens !!
  4. Hans van den Waardenburg:
    13 november 2023
    Dankjewel. Een mix van recepten is in mijn hoofd opgeslagen. Ga ik mee experimenteren in de wintermaanden.
  5. Hans en Wilma:
    13 november 2023
    Bedankt voor je mooie reisverslag, we reizen zo toch een beetje mee. Het eten is een beleving op zich wat mij ook te gek lijkt. Hans heeft liever hutspot maar daar is het ook weer voor. Het weer thuis is wel een tegenvaller maar trui aan dan komt dat ook weer goed
  6. Hans van den Waardenburg:
    13 november 2023
    Ja, hutspot, daarvoor is het prima weer. En ik heb mijn trui aangetrokken. Lekker warm