Van Ayutthaya naar Phitsanulok met de trein

5 december 2022 - Phitsanulok, Thailand

Zoals gezegd, de planning was een verkenning van het oostelijke deel van Thailand, de Isaan. Het liep allemaal anders. Aangekomen op een overvol station afgelopen zondag bleek de trein naar Udon Thani volgeboekt te zijn. Er waren geen andere mogelijkheden. De busterminal bleek kilometers van de stad te liggen. En geen zekerheid over een rit naar de geplande stad. Een haastige Amerikaan op weg naar het vliegveld in Bangkok tipte mij naar Phitsanulok te gaan met de optie het nabije Sukhothai te bezoeken, de tempel stad. De beslissing was snel genomen. Een uur later kon ik met de trein naar deze stad die min of meer in het midden van Thailand ligt. Het was dezelfde blauwe diesel van een paar dagen ervoor. Alleen dit keer ging het om een rit van 6 uur. Bij binnenkomst was het even dringen en drukken om een plaats te bemachtigen. Eenmaal zittend op de bank kwam een luid roepende sliert van verkopers van drankjes en etenswaren aan mij voorbij. Alles keurig verpakt en voorzien van plastic bestek en servetten. Geen zorgen dus over eten en drinken. Ik luisterde wat naar muziek, speelde een dobbelsteenspelletje met 2 Nederlandse pre-studentes die op weg waren naar Chiang Mai en viel af en toe weg in een korte slaap.

Rond 18.00 uur kwam ik aan in Phitsanulok. Ik liep snel naar een hostel over de brug aan de rand van de rivier. Het zag er basic maar gezellig uit. Vooral het uitzicht op de rivier maakte indruk. De eigenaresse zei dat er die avond aan de overkant van de rivier een feestelijke avondmarkt was met lampionnen. Ik maakte kennis met 2 andere gasten. Coco, een Zwitser, die na een aantal maanden fietsen door Canada en Noord-Afrika in Noord-Vietnam begon aan een fietstour door Zuidoost Azie. En dan was er Phe, de Thai, die het van tijd tot tijd prettig vindt zonder zijn vriendin te reizen. Hij heeft dan een gevoel van vrijheid, kan onbeperkt musea bezoeken, hoeft niet te winkelen of op terrassen te verblijven. We aten gezamenlijk gerechten van de markt en wisselden ervaringen uit over reizen.

Vandaag liep ik met Coco vroeg naar de ochtendmarkt. Na een ontbijt van Jok kochten we exotisch fruit in zoals dragon fruit. We lieten ons al lopend en pratend vanzelf door de stad loodsen. In de middag gingen we met de eigenaresse naar een restaurant dat aan de rivier lag. We zagen krokodillen voorbij zwemmen. Na de lunch kwamen we op een plek waar we alle drie een open lucht massage namen.  Tegen de avond deden we ons opnieuw tegoed aan de heerlijkste meeneem gerechten van weer een andere markt. We waren ondertussen aangekomen in een park waar een soort harmonie/brassband een concert gaf. Er werden drankjes uitgedeeld. Posters van de koning en zijn volgelingen waren uitgebreid aan de voorzijde van het concert opgesteld.

In het hostel was die dag een Schots stel aangekomen. Ze hadden de zware lederen boots nog steeds aan. In dat land natuurlijk een must maar hier in Thailand geheel overbodig. Ik vermoed dat die boots binnen een week ergens worden achtergelaten.

IMG_20221205_164758_179IMG-20221205-WA0009

1. Ma:
    5 december 2022
    Alweer zo'n prachtig verhaal en wat fijn voor je om nu gezelschap te hebben, altijd leuker om sommige dingen samen te doen. Lieve groetjes 😘
  2. Hans van den Waardenburg:
    6 december 2022
    Ja reizigers onder elkaar matchen snel.
  3. José:
    6 december 2022
    Mooi verhaal , Hans ! Hoe gemakkelijk maak je contact , als je in een vreemd land verblijft en je ontmoet al die verschillende reizigers !
    Wat houdt een ontbijt van Jok precies in ??
    Op de radio zingt Chris Rea voor het eerst dit jaar Driving home for Christmas ....wat merk je in Thailand van Kerstmis , wordt dat daar groots opgetuigd ?
    Groeten uit Bakel
  4. Hans van den Waardenburg:
    6 december 2022
    Jok is een soort rijstpap met wat kruiden. Je kunt er nog een ei en wat vlees doorheen laten doen. Dan heb je een stevig ontbijt. Grappig de kerstsfeer. Ik loop hier peentjes te zweten bij 35 graden en heb nog geen enkele keer aan Kerstmis gedacht.
  5. Hans en Wilma:
    6 december 2022
    Leuk dat je op deze manier snel contact maakt met andere reizigers en lokale bevolking. Fijn ook dat je zo snel kunt schakelen en een andere route kiest. Probeer al het eten maar uit dan komen wij een keer bij jou proeven als je terug bent
  6. Hans van den Waardenburg:
    8 december 2022
    Ja dat zou mooi zijn als ik net zo kon koken als de plaatselijke koks hier.
  7. Karel Barten:
    8 december 2022
    Wat we lezen is er niks mis met het eten. En nog gezond ook (fruit, vegetarisch etc) Goede contacten met mensen van allerlei pluimage. Met recht een wereldtrip. Groet Annie en Karel