Afzien en stof happen On the Road in Laos.

28 december 2022 - Pakse, Laos

Nog nooit heb ik zoveel stof opgezogen en afgezien als de afgelopen dagen in Laos. Met een local bus  vertrok ik van Vientiane naar Pakse in het zuiden van Laos. Het werd een helse rit van 16 uur in een volgepropte Spartaanse bus. De weg was daarbij bijzonder slecht met regelmatig weggevallen stukken asfalt en kuilen.

Gelukkig had ik onderweg nog een prettige herinnering aan een ontmoeting met nog een interessante reiziger de dag ervoor in Vientiane. Thomas, de Hongaar, naar later bleek een leeftijdgenoot. Hij dwaalde die middag net als ik wat rond in een buitenwijk van Vientiane. Volgens mijn informatie zou er in de buurt een meer zijn. Thomas wilde er ook naar toe lopen. Het bleek later een drooggevallen meer te zijn met omheiningen eromheen. Niet getreurd, we liepen verder en kwamen in een soort Chinatown terecht. Thomas was al 3 maanden onderweg, Hij wilde wat kilo's kwijt  door zoveel mogelijk te lopen. Een apart type met kennis van zaken en een goed verteller. We liepen kilometers langs de Mekong terug naar het centrum en streken op een terras neer voor een Lao koffie.

Die avond at ik met Andy in dezelfde tent als de vorige keer. De gedachten aan deze gelijksoortige reizigers hielden mij tijdens deze afmattende busreis op de been. Ook al kwam er om de zoveel kilometer een leger verkopers de bus in om luid roepend de gekste etenswaren en drankjes aan te bieden, vooral de eieren en kippen op stok vielen op, het verblijf in deze stotende en bonkende bus werd een uitputtingsslag.

Nog erger werd het toen halverwege de rit een nieuwe groep locals de bus binnenviel. Luid commanderend wees de bus conducteur de groep hun plaatsen op plastic krukjes die plotseling tevoorschijn kwamen en in het gangpad werden opgesteld.

Uiteindelijk kwam de bus om 2 uur in de nacht in Pakse aan. Ondertussen had ik aansluiting gevonden bij 3 jonge Franse reizigers. Een stel en een man. We gingen met vieren tegelijk van de busstop in een motor met zijspan taxi naar het hotel dat het stel tevoren had geboekt. Voor mij bleek er gelukkig nog een kamer vrij te zijn. De man vertrok naar een hostel.

De  volgende ochtend  vond ik na enig wandelen en zoeken een guesthouse ver van het centrum. Een goede kamer. Rustig met een binnenplaats, een tuin, zitgelegenheid en uitzicht op bergen. Precies wat ik nodig had.

Verwacht in Pakse geen gezelligheid als in Luang Prabang of grandeur van Vientiane. Nee, hier is het een  verzameling van extreem drukke recht-toe-recht-aan wegen. Kilo's stof komt je tegemoet. Dit is oer basic Laotiaans leven. Wel  mooi om mee te maken, maar niet voor iedereen weggelegd.

Ik maakte in de middag een stadswandeling. Bij What Luang, tempel in het centrum, spraken jonge monniken in opleiding mij aan. Ze waren dolenthousiast en wilden graag wat woorden in het Engels met mij wisselen. Ik hoorde dat de opleiding wel 10 jaar kon duren.

Aangezien het huren van een fiets onmogelijk was, moest ik vandaag iets anders bedenken om bij het natuurgebied van het Bolaven Plateau te komen. Daar zijn ook watervallen.

Ik waag mij nog niet aan het rijden op een scooter hier. Eenmaal lopend langs de stoffige high way kwam er snel een taxi  motordriver met zijspan op mij af. Ik legde mijn plannen uit. Naar de watervallen, daar rondlopen en dan weer terug. Hij wilde dat wel doen voor 500000 kippen. Na toepassing van mijn onderhandelingstrucs kwam er een deal  voor 300000. De truc dat ik zichtbaar met mijn Dogee S59 , een gepantserde smartphone, een vriend ga bellen, werkt altijd.

In een razend tempo vlogen we met dit vehikel over de weg richting de natuur 20 kilometer verderop. Evenzo zoveel kilo's zand en stof vlogen mij daarbij om de oren.

De rit was het waard. Enorme diepe watervallen te zien in een mooi natuurgebied. Via een pad lukte het mij op een lager deel te komen waardoor ik dichtbij een waterbekken was gekomen en de waterval zag en hoorde denderen. Een geweldige ervaring.

Na nog wat rondwandelen en kijken op uitzichtpunten liep ik terug naar de parkeerplaats. De stofrace terug werd in gang gezet. Afgezet in de buurt van het guesthouse liep ik direct naar de enorme overdekte markt. Ik nam een omelet met rijst en kocht wat spullen.

In de avond at ik trouwens voor de verandering bij de Chinees. En dat is heel anders dan in  Nederland. Een heerlijk royaal gevulde groentesoep met daarna gebakken tofu in ui en munt met sojasaus.

Daarna spoelde ik onder de douche de dikke lagen zand en stof van mij af. Laos: een mooi en verrassend land, maar nu is het tijd om te vertrekken.

Bolaven Plateau

​​​​

Stadswandeling.

1. Janny Wensveen:
    28 december 2022
    Allereerst nog gefeliciteerd met de verjaardag van je vader! Wat weer een indrukwekkend avontuur Hans. De 16 uur durende busrit zal je niet snel vergeten! Zitten je organen allemaal nog op de plek waar ze behoren te zitten?!? En in die 16 uur niemand op schoot gehad? Goede reis verder!
  2. Hans van den Waardenburg:
    4 januari 2023
    Ja dit was de ergste busreis die ik heb meegemaakt.
  3. PaFrans:
    29 december 2022
    Wat een afzien. Dit was dus het echte Laos. Had zelf ook wel in die bus willen zitten om dat eens mee maken maar dan maar een kwartier. Leuk dat je onderweg allerlei lotgenoten treft. Nu weer een Hongaar. Beetje jaloers op die gebakken tofu met ui en munt. Met die monniken daar heb je geloof ik wel wat mee. Zie je nog wel in zo'n oranje jurk. Nou de groeten, ga niet op zo'n scooter maar blijf heelhuids en fijne reis verder.PS héél mooie foto's
  4. Hans van den Waardenburg:
    4 januari 2023
    Nee scooter rijden in Laos is zoiets als een kamikaze actie.
  5. Hans en Wilma:
    30 december 2022
    Wat was dat afzien, maar wel weer een hele ervaring. Ben jaloers op je avontuur maar weet niet of ik het zou durven in mijn eentje. Prachtige foto’s weer
  6. Hans van den Waardenburg:
    4 januari 2023
    Alleen reizen is in het begon even wennen. Maar het went snel en je komt veel lotgenoten tegen.
  7. Karel Barten:
    10 januari 2023
    Wat een verhalen en wat een foto's. Overigens heeft je Pa van pure jaloezie op de helftheuvel een worstenbroodje gegeten en kilo,s zure zult gekocht. Kan je trouwens aanbevelen om een keer met mij en de bus door den bosch te rijden. Groet Annie en Karel
  8. Hans van den Waardenburg:
    10 januari 2023
    Ja die vegetarische principes van Pa zijn al lang voorbij. Hoewel hier zou hij zich de hele dag te goed kunnen doen aan tofu en vele groente gerechten.