Vientiane, verrassende hoofdstad van Laos.

24 december 2022 - Vientiane, Laos

Het was even spannend of het wel goed zou gaan. Een vlucht met Lao Skyway Airlines van Luang Prabang naar Vientiane. Maar in een mum van tijd en zonder moeilijke luchthaven procedures kwam ik tegen de avond in het donker aan. Na een snelle check-in voor mijn kamer liep ik het centrum in op zoek naar een goede eetgelegenheid. Nou, die was snel gevonden.

Heerlijke kruidige geuren kwamen mij tegemoet in een typisch Laotiaanse eettent waar het niet uitmaakt wie je bent of wat je aan hebt. Al zou je er in een oude badjas gaan zitten, ze kijken nergens van op. Bestel gewoon wat van de kaart of wijs het aan bij de kok en schuif aan bij de tafels waar iedereen zit.

En daar trof ik Andy. Reizigers onderling herkennen elkaar binnen een seconde. Where are you from? Het gesprek begon. Andy kwam uit Singapore en besloot op 60-jarige leeftijd aan een reis van 5 jaren te beginnen. Hij had er ondertussen 3 maanden op zitten, dus het was nog maar net het begin. Hij leeft nu van de huuropbrengst van zijn appartement in Singapore. Op een low-budget lukt het hem dat prima. Geen gram vet bij hem te bekennen. Een afgetraind lichaam. Andy liep in het verleden diverse marathons. Naar ik vermoed, hield hij er ook een ascetische levensstijl op na.

We waren druk in gesprek over het reizen. Ondertussen kreeg ik een groene noodle curry met kip toegeschoven. Het smaakte heerlijk. We namen een Lao Beer erbij met ijs. Ja met ijs, dat is hier gebruikelijk. De tijd vloog voorbij. Het was al laat geworden. We namen afscheid en spraken af de komende dagen nog eens wat te gaan drinken.

Vandaag begon ik aan een random wandeltour van de stad. Van de ruïne van That Dam kwam ik verderop in een enorm overdekt winkelcentrum (Tala Sao) terecht. Vervolgens bij het oorlogsmonument van Patuxay, voorheen onder de naam van Anousavali. De brede weg ernaar toe heeft iets weg van de Champs-Élysées  in Parijs. Maar goed Vientiane stond natuurlijk ooit onder Franse invloed.

Enige kilometers buiten de stad kwam ik aan bij Pha That Luang. Een werkelijk prachtig boeddhistisch monument omringd door tuinen en parken. In de verte hoorde ik geluiden uit luidsprekers en zag iets wat leek op een festival. Er waren tenten te zien. Het bleek de start en finish te zijn van een marathon die hier morgen in de vroege ochtenduren van start gaat. Mensen konden zich vandaag  inschrijven.

Op de terugweg liep ik langs het Saphang Lenh Park. Mooi aangelegd met beelden van olifanten. Helemaal terug eindigde ik bij het park langs de rivier in het centrum van de stad. Door van park naar park te lopen is een wandeling ondanks de hitte goed te doen.  Je kunt er ook altijd wat fitness oefeningen doen op toestellen die er zijn opgesteld.

Tot zover de verkenning van Vientiane. De stad geeft mij een veel beter gevoel dan het toeristische Luang Prabang. Waarom? Moeilijk te zeggen. Laat ik het houden bij een overzichtelijke prettige stad ondergedompeld in een Franse sfeer van vroeger.

In de avonduren kun je hier urenlang over de night bazaar langs de Mekong river struinen. Er achter is zelfs een complete kermis aanwezig. Overal is muziek. Bij 2 blinde straatmuzikanten heb ik met mijn Jsax, een kunststof mini saxofoon voor onderweg, even mee gedaan. Het werd bijzonder gewaardeerd. Nu ben ik best wel wat akkoordenschema's gewend maar bij deze mysterieuze en onsamenhangende klanken moest ik op een gegeven moment toch afhaken.

Er staan hier weliswaar wat kerstbomen opgesteld en je hoort af en toe Last Christmas uit een bluetooth speaker van een local schallen maar daar blijft het bij. Het leven gaat hier gewoon door. Morgen komt er een stoet van marathonlopers door de stad gelopen. Ik verwacht een topdrukte.

Stadswandeling Vientiane.Stadswandeling.Stadswandeling.Stadswandeling.

1. Frits:
    24 december 2022
    Geweldig Hans. Ik blijf je volgen hoor. Je bent nu in een plaats met veel historie.
    Geniet er van. En leuk al die mooie en leuke mensen die je ontmoet. Sommige worden vrienden voor het leven.👍😉
  2. Hans van den Waardenburg:
    28 december 2022
    Ja reizigers onderling zijn open en behulpzaam.
  3. John en Helmy:
    24 december 2022
    Hoi Hans, mooie verhalen weer! We genieten ervan, ga zo door!
    Fijne kerst in den vreemde, ben benieuwd hoe je dat gaat beleven. Misschien wel niets van te merken, zoals je al schreef.
    Hartelijke groet xxx
  4. Hans van den Waardenburg:
    28 december 2022
    Inderdaad. Kerstmis was hier alleen een paar kerstbomen op straat.
  5. Ma:
    24 december 2022
    Alweer zo'n geweldig verhaal wat maak je toch veel mee iedere plaats zit vol verrassingen altijd wel iemand om mee te praten en mee te wandelen en dan al het moois aanschouwen wat je zoal tegenkomt. Kerstmis zal voor jou heel anders zijn dan hier in Nederland en wij zullen je missen aan onze tafel. Je kunt in ieder geval nog kerstliedjes op je mini saxofoon ten gehore brengen, ook bijzonder. Lieve groetjes en tot je volgende verhaal
  6. Hans van den Waardenburg:
    28 december 2022
    Het volgende verhaal komt eraan.
  7. Klaus Rautenberg:
    24 december 2022
    Hallo Hans, ich verfolge gerne deine Reisegeschichten bin gespannt, wie du Weihnachten in Asien erleben wirst. Auf jeden Fall wünsche ich dir schöne Weihnachtstage in Laos und weiterhin so gute Reiseerfahrungen.
    Es ist gut, dass du mal wieder etwas Musik machst, sonst kommst du zum Schluss mit deinem Sax nicht mehr klar. Die Bajazzos warten auf dich.
    Bis bald. Viele Grüße aus Deutschland, Klaus
  8. Hans van den Waardenburg:
    28 december 2022
    Danke sehr Klaus. Das jSax spielt nicht schlecht. Aber das Keilwerth Saxofon hatte ich gern hier gehabt.
  9. Janny Wensveen:
    24 december 2022
    Klinkt weer indrukwekkend dit reisverslag Hans! Ik heb het idee dat jij heeeel lang weg bent, maar vergeleken bij Andy ben jij een beginneling!🤣
    Hoewel het daar kennelijk niet zo leeft, toch fijne Kerstdagen!!! ❤️
  10. Hans van den Waardenburg:
    28 december 2022
    Ja die Andy is een echte rouwe reiziger.
  11. Leo van Straten:
    25 december 2022
    Leuk weer om te lezen: een deur van herkenning gaat open voor mij over mijn herinnering aan Vientiane van 10 jaar geleden.
    Morgen vertrek ik uit Phnom Pehn
    naar Siem Raep
  12. Hans van den Waardenburg:
    28 december 2022
    Vientiane zal flink veranderd zijn in 10 jaar tijd.
  13. Janny Wensveen:
    25 december 2022
    🎄🥂🍾🎄Vrolijk Kerstfeest Hans 🎄🥂🍾🎄🥰
  14. Hans van den Waardenburg:
    28 december 2022
    Dankjewel. Op naar oud en nieuw!