Pranburi, onbekend verrassend Thailand.

30 oktober 2023 - Pak Nam Pran, Thailand

Woensdag 23 oktober 2023 nam ik vanaf station Wehl de trein naar Schiphol. Voor een trip van enkele weken in Thailand. Naar het onbekende van Thailand. Plan: verkenning van Pranburi, net onder Hua Hin op een afstand van ongeveer 225 km van Bangkok. Daarna naar het berggebied van Petchabun, zeg 300 km boven Bangkok. Oftewel een lus om de megacity Bangkok.

Dit keer met een rechtstreekse vlucht van KLM. Geen gedoe met een tussenstop in het Midden-Oosten of op een chaotische luchthaven in China compleet gedesoriënteerd raken of nog erger de cancelling van de volgende vlucht medegedeeld krijgen.  Vooral ook om tijd te besparen. Om 10.15 aankomst in Bangkok loop ik richting de douane. Met gemak een stempel voor 30 dagen in het paspoort. Blindelings door naar de kelder van de luchthaven. Ja, ik ben ondertussen ervaren met verplaatsen in Bangkok. Geld wisselen en een prepaid mobiel kaart regelen. Terug naar de begane grond voor een busticket naar Hua Hin. Vertrek om 14.30. Vlakbij is een food court. Altijd goed. Zelfs op de luchthaven. Dus ik neem mijn eerste Pad Thai. Dat smaakt vertrouwd. De kruiden en de geur. Een ice expresso na en ik ben klaar voor de busreis. Bij de busstop tref ik een ouder echtpaar uit de UK voor de bus naar Pattaya, net als vele Europese oudere mannen (zelfs 80+). Voor Hua Hin is minder animo. Een kleine groep, waaronder een Italiaan. Na 6 maanden werken op een cruiseschip gaat hij terug naar zijn vrouw in Hua Hin.

Rond 19.00 kom ik  in Hua Hin aan. Prima busreis trouwens. Rechtstreeks. Flinke snelheid over goede wegen. Ik word opgehaald met de auto van Sukanya (bijgenaamd New, spreek uit: niew). Sinds mijn trip door Zuid-Oost Azië is het (online) contact gebleven maar ook zeker de klik. We rijden naar het centrum van Hua Hin. Daar eten we Thaise curry met gemengde groente en lopen we over de avondmarkt. Vervolgens nog een 20 minuten rijden naar Pranburi. Daar is in de late avond een rustige sfeer. Overal zijn in het donker de contouren van bergen te zien. Dat belooft veel goeds.

De volgende dag doen we na het ontbijt een eerste verkenning van Pranburi. We rijden naar Pranburi Dam waar een groot meer is. Bergen eromheen. Schitterende natuur. Op de terugweg een korte stop bij een snelstromende beek met waterval. Er zwemmen een paar kinderen. Ze hangen aan een touw en plonzen in het water. Iets verderop bij een kampeerplaats blijkt een festivalterrein in aanbouw te zijn. Het is in december en duurt 3 dagen.Terug in Pranburi zie ik de marktplaats waar New altijd in de ochtenduren kleding verkoopt. Er naast staat een kraam waar een man en vrouw huishoudelijke artikelen verkopen.

Tegen de avond komen we in Pak Nam Phran aan. Een kilometerslang strand. Na zwemmen in heerlijk lauwwarm water kopen we een mix van lekkernijen in op de foodmarket. Ontelbare kraampjes langs de boulevard. Grappig is de tent met grote Vlaamse frites. Zo lijkt het, maar het is wat anders. Ze snijden de frieten uit blokken van gemalen gele pinda´s. Er gaan kruiden overheen. Daarna in de frituur. Nog wat kruidige mayo eroverheen en neem mee in een kartonnen bakje. Net als de rest van de inkopen. Strijk net als alle anderen neer op een kleed langs de stenen rand van de boulevard en geniet van het eten. Mijn smaakpapillen komen weer helemaal tot leven. Dan rest nog het geluid van de golven van de zee en het gezang van de straatmuzikant. Ja, ik ben weer helemaal geacclimatiseerd in Thailand.

Dag 2 gaan we eerst naar Khao Tao. Daar is een groot meer aan de zee. Er staan wat vakantiehuizen omheen. Het is er aan het begin van de middag te heet om te wandelen. Voor wat verkoeling is het beter aan het strand van Sai Noy. In de verte liggen in de zee 2 schildpad vormige eilanden. Het lijkt op Bamboobeach van Koh Lanta. Na de lunch voegt Nongh de vriendin van New zich bij ons. We rijden richting Sam Rai Yot. Een inmens groot nationaal park. Aan de rand woont Bernhard met zijn Thaise vrouw. Het is een prachtig huis aan de rand van talloze bergen op een steenworp afstand van het strand. Bernhard noemt zich gluckliche rentner en dat geloof ik direct als ik om het huis loop en de omgeving verken. Na het bezoek ontmoeten we Daniel, een Canadees, en zijn vriendin. We zitten ondertussen in een rieten hut van een pizzeria aan het strand. Het is een Amerikaan die deze pizzeria runt. Hij serveert ook Thaise gerechten. Na het eten lopen we samen over de sfeervolle avondmarkt. En ja er is weer live muziek. Overal zijn mensen aan het genieten van eten en drinken.

Dag 3 staat in het teken van Sam Roi Yot. Samen met Nongh rijden we er helemaal omheen. Zij kent de streek als geen ander. We beginnen met een hike. De klim naar Khao Daeng Viewpoint. Op een hoogte van 725 m. Beide dames hebben geen enkel probleem met het steile pad en de vele rotsen. We bereiken de top en hebben een adembenemend uitzicht over de zee en vele bergtoppen. Er zijn er 300 totaal! Ook de afdaling gaat verrassend goed.

We rijden het binnenland in. Uiteindelijk bereiken we Ban Yan Sue, een bergdorp aan een groot meer,  midden in de bergen. Er zijn een paar restaurants op een rij. We nemen daar de lunch. Natuurlijk lekker eten. Een goede ondergrond voor een bezoek van Wat Ao Noi, een tempel tegen een berg aan zee. Eerst lopen we over stenen trappen omhoog. Langs het strand liggen tientallen vissersboten te dobberen. We bereiken een grot. Binnen is een grote, liggende Boedha te zien. Ernaast zijn diverse Boedha´s in rijen opgesteld. Indrukwekkend om te zien. Dieper in de grot valt het licht van buiten in meters diepe spelonken naar binnen.

Als laatste onderdeel van de tour doen we Khao Ta Mong forest park aan. Aan een baai liggen weer vissersboten. Er is een paviljoen. Een voetpad slingert zich langs de baai tot het uiterste punt. Enkele apen springen van tak tot tak.

Terug in Pranburi is het te donker om te zwemmen aan het strand van Khao Kalok. Iets verder stoppen we weer aan de levendige boulevard van Pak Nam Phran. We nemen eend, stickey rijst, Papayasalade, BBQ-sticks en meer om weer aan de rand van de boulevard naar binnen te werken. Er waait een stevige wind. En het is volle maan boven de zee. Een prima afsluiting van de dag.

Vandaag is het een rustdag. We kopen verse groenten in. Vlees, olie en specerijen. Tijd voor mijn eerste les Thais koken van New. En dat is een goede keuze. Zij is werkelijk een keukenprinses. Daarna nog een duik aan het strand en dan is het genoeg voor vandaag.

IMG_20231029_105219433_HDRIMG_20231029_164242807_HDRIMG_20231029_105331045_HDRIMG_20231029_143421213_HDRIMG_20231029_144846110_HDRIMG_20231029_145305538

IMG_20231030_174322799_HDR

1. Jeroen Gerretschen:
    Veel plezier Hans.
  2. Hans van den Waardenburg:
    31 oktober 2023
    Dankjewel. Gaat zeker lukken.
  3. Hans en Wilma:
    30 oktober 2023
    Hoi Hans, leuk reisverslag kunnen we weer mee genieten. Geniet van je vakantie. Voor mijn gevoel was je net pas terug😂 groetjes en blijf veilig
  4. Hans van den Waardenburg:
    31 oktober 2023
    Dankjewel. Na een half jaar is dit weer een mooie trip.
  5. Ma:
    30 oktober 2023
    Alweer heel wat ondernomen en zoals gewoonlijk weer prachtig omschreven
    We genieten van je verhalen
    Lieve groetjes 😘
  6. Hans van den Waardenburg:
    31 oktober 2023
    Dankjewel. Ik blijf schrijven.
  7. José:
    30 oktober 2023
    Hey Hans ...leuk , weer een reisverhaal !!
    Blijf je weer volgen ...veel kook en eet plezier in dit prachtige land ...👍👍
  8. Hans van den Waardenburg:
    31 oktober 2023
    Dankjewel. Gaat zeker lukken.
  9. Frans en Helga:
    31 oktober 2023
    Wat leuk, weer een reisverhaal ! We gaan je zeker weer volgen en wensen je een fijne reis en veel plezier met je nieuwe vrienden. Groetjes van ons vanuit Someren Eind.
  10. Hans van den Waardenburg:
    2 november 2023
    Dankjewel. Ik zal er wat culinaire onderdelen in verwerken.
  11. Ton:
    2 november 2023
    Potverdikkie..zit ik hier achter de pc..minding my own bissniss..krijg ik plots een mail dat we weer in Thailand zitten, en ik loop alweer achter met lezen ! Vlug maar is opgezocht waar het allemaal te doen is..naar mijn gevoel toch wel erg dicht bij dat enge land Myanmar..(hoe zouden mensen daar heten ? Myanmars ? Myanmarsman) Gelukkig zitten we in Thailand en dat zijn gewoon Thai. Wat we me wel opviel was de Vana Water Jungle.. 31,12 euro entree ? wellicht inclusief vliegreis. En ik maar denken dat alles daar voor niks is..
    Ik ga het volgen..het is toch fijn om over iets te lezen..dan om er te zijn (hierover zullen de meningen verdeeld zijn!) ..Alleen moet ik hier goed in de gaten houden dat niet al die Thaise namen gerechten zijn. Alles klinkt alsof je het kunt opeten. En voor nu ga ik snel daar deel 2 !, een mooi verhaal Hans en dito foto's !
    Keep on Rockin'
  12. Hans van den Waardenburg:
    3 november 2023
    Dankjewel Ton. Vergeet dat Vana park. Dat is een zwempoedel met glijbanen waar je niet wil zijn. Er is hier veel meer te zien en te beleven. En Myanmar misschien een volgende keer. Best interessant om in te reizen.