Van Pranburi naar Hua Hin en weer terug.

5 november 2023 - Pran Buri, Thailand

Is het de moeite waard? Een dagje naar Hua Hin? Eerst twijfels.  Voor Jesus (de geagiteerde Spanjaard van de verschrikkelijke treinreis in januari ) een bron van ergernissen.

Hoe dan ook de weg ernaartoe vanaf Pranburi verloopt rustig en makkelijk. Een stop in Khao Kuang, bergdorp, voor Hua Hin staat garant voor mooie uitzichten. Eenmaal aan de rand van Hua Hin in het Rajabhakti park zijn de beelden van overleden koningen indrukwekkend. Enorme zwarte beelden.

Tijd voor lunch. Buiten Hua Hin in het dorp Buang Hang Say Tai. Een restaurant voor fijnproevers. Zitplaats in een nis. Koel en in de schaduw. De gerechten? Werkelijk subliem. Een reuze zeebaars feestelijk opgediend met een mix van exotisch fruit  er overheen. Warme Krab in kokos. Dippen met rauwe groentes. Tenslotte seafood in spicy saus. Ja, dan gaat de tijd snel voorbij.

IMG_20231103_141820397

De stranden in Hua Hin leggen het af tegen die van Pranburi. Het is hier natuurlijk toeristisch en ingericht voor rijke gepensioneerden. Dat bepaalt de sfeer. Commercieel. Vertier. Khao Ta Kaeb strand is wat meer authentiek. De avondmarkt Cicada goed voor een ronde langs souvenirs. Een foodmarkt aan een lange pier voor een blik op de bereiding van sticks van verse vis. Een koele Thaise pint in het drukke uitgaanscentrum een mooie afsluiter. Hua Hin? Prima voor 1 dag.

Terug in Pranburi. Vandaag weer in actie. Ik beklim de berg van Khao Kalok.  Een korte sessie. De berg is direct aan zee. Over rotsblokken voor de geoefende klimmer makkelijk te doen. Halverwege gaat het door een grot. En er is een zeer nauwe spelonk waar je doorheen moet. Boven het beste  uitzicht over het lange verlaten strand. Daarna zwemmen in de lauwwarme zee is de best denkbare beloning.

IMG_20231104_122414003_HDRIMG_20231104_143250492_HDR

Iets terug van Khao Kalok heerst op een kleine berg (Wat Na Huai) die bekende serene rust van Boedha beelden en mini tempels. Aan de rand langs een hek zie ik in de verte de talloze bergen van Sam Roi Yot. Langs de trap staan wat vreemde en hilarische beelden.

IMG_20231104_142529071IMG_20231104_142339569_HDRIMG_20231104_143401326

De weekend avondmarkt van Pranburi (bij het station) oogt gezellig. Op de hoek proberen zangtalenten in de karaoke de zuivere toon te benaderen. Dat is niet aan iedereen toevertrouwd. Ook niet door de volumeknop verder open te draaien. Op de grotere avondmarkt bij Lotus (mega supermarkt) speelt een band Thaise rock muziek. Ontelbare food kramen staan hier opgesteld. De locals schuiven er geduldig langs. Jong, oud, gezinnen en groepen eten de gerechten aan tafels voor het podium. Er is genoeg plaats. Opvallend dat alles netjes wordt achtergelaten.

Pranburi.  Echt Thailand.

1. Ma:
    5 november 2023
    Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en wat jammer nou dat je Jezus niet bent tegengekomen 😂🤣 al dat eten wat je daar krijgt is jaloersmakend misschien een idee als je weer op een foodmarket bent om wat Thaise kruiden mee te brengen die passen wel in je rugzak kunnen we thuis proberen of we iets na kunnen maken. Geniet nog van je laatste week.lieve groetjes en kiek uut
  2. Hans van den Waardenburg:
    5 november 2023
    Ja dat stond al op mijn lijstje. Inkopen van enkele Thaise ingrediënten.
  3. Janny Wensveen:
    5 november 2023
    Veel lekkerder en mooier kan het haast niet worden Hans als ik jouw verslag zo lees!
    Blijf genieten!!!❤️
  4. Hans van den Waardenburg:
    6 november 2023
    Dankjewel. Ga ik zeker doen!
  5. José:
    5 november 2023
    Strak plan van je moeder, Hans....van die kruiden en thuis proberen....👍👍
    Wij houden ons aanbevolen om een test te komen doen....😂😢
    Schitterend verhaal weer ....vooral de korte zinnen lezen fijn weg !!
    Veel plezier nog...😘
  6. Hans van den Waardenburg:
    6 november 2023
    Dankjewel. Thuis uitproberen. Zeker. Gewoon wat Hollandse groenten ervoor in de plaats nemen.
  7. Ton:
    6 november 2023
    Ben ik is aan het opzoeken wat er zoal in regio Hua Hin te doen valt..en wat zie ik ? Black Mountain Water Park entree 15 euro zoveel. Ik denk dat die Thai iets hebben met glijbanen en water..en dan vooral de combinatie hiervan. Verder nog het Olifanten Dorp..daar moeten we natuurlijk niet zijn..ik vraag me dan af wat die olifanten denken van zo'n dorp.
    En dan komen we bijna die verschrikkelijk Spanjool weer tegen...de stalker..wellicht kom je dat Duitse vrouwtje nog tegen die maar bleef praten..bla bla bla...
    Mooi avontuur weer Hans ! Ik zou wel even uitkijken met die smokkelwaar die je mee wilt nemen uit Thailand..want die kruiden worden volgens mij niet voor niets zo heet !! Go Than heeft ze vast ook bij Appie Hein !
  8. Hans van den Waardenburg:
    7 november 2023
    Hey Ton. Leuke reactie. Erg gevat. Hier geen boze Spanjaard of gehaaste toerist. Er is geen toerist te bekennen. Maar die kruiden neem ik wel mee. Niet te vergelijken met Conimex of Go Than.
  9. Klaus Rautenberg:
    6 november 2023
    Hallo Hans, ich wünsche dir eine schöne und interessante Reise. Pass auf dich auf. Viele Grüße aus Deutschland. Klaus von der Jazzabo. 👋
  10. Hans van den Waardenburg:
    7 november 2023
    Vielen dank Klaus. Bis bald.