Pranburi en omgeving, alternatieve Thai kook clinic?

2 november 2023 - Pran Buri, Thailand

Ja tijd om dat Thaise koken eens onder de knie te krijgen.

Minder ingewikkeld dan het lijkt. Begin eenvoudig. Met groenten. Koop het op de markt of de groenteafdeling van een grote supermarkt. Hier heb je ook de Makro. Chinese kool, wortel, broccoli, chili en langwerpige champignons. Knoflook in de schil fijnstampen. Nieuw voor mij. De groenten eerst hooguit 1 minuut koken. Dan de knoflook fruiten in de olie en de groenten (uit het kookwater) erbij doen. Omscheppen. Voeg oestersaus en soya toe. Dan nog Thaise kruiden, lijkt op bouillonpoeder, erbij. Weer omscheppen en klaar is het eerste gerecht.

Gerecht 2. Grof gehakt in de wok. Verspreiden en aanbakken. Weer oestersaus en soya toevoegen. Met een mix van fijngestampte knoflook en chili. Dan gaat er een handvol groente bladeren doorheen. Lijkt op munt, is het niet. Geeft wel die typische Thaise smaak. Rijst apart erbij. De eerste Thaise maaltijd staat op tafel.

Het volgende gerecht vereist wat meer zorg en toewijding. Kip curry.  Fijngestampte knoflook met chili fruiten in olie. Kokosmelk toevoegen. De kipfilet in grove stukken erin leggen. Goed roeren.  Verse currypasta erbij . Wat suiker.  Doorgaan met roeren, niet te snel. Laat het een tijdje inkoken. Klaar is de verrukkelijke curry. Met rijst en een papayasalade en eende-eieren erop is dit menu compleet. Om in het geheugen voor altijd op te slaan.

Iets eenvoudiger? Kan ook. Koop langs de weg bij de boer verse bamboe schroten. Roerbak ze. Voeg knoflook toe. Doe er vervolgens een paar geklopte eieren bij. Schep het eieren mengsel voorzichtig door de bamboe. Voeg weer oestersaus en soya toe. Even doorkoken en klaar. Tot zover de Thaise kooklessen.

IMG_20231031_145911796IMG_20231031_195713087

Op 20 minuten rijden van Pranburi ligt Pranburi Forest Park. Aan zee. Rustig. Een uitgestrekte mangrove. Via een dicht en donker vlonderpad is een mooie ronde door de mangrove te maken. Reusachtige boomwortels hangen per boom in kolossen in het water. Na goed kijken, lopen er vele krabben over deze gladde bijna zwarte boomwortels. Iets verderop is een steiger waar 2 rondvaartboten liggen. Niemand te bekennen. Daarna wordt het gebied open en zijn er weelderige groene bladeren van bomen zichtbaar. Er is een uitkijktoren. Boven is de gehele mangrove te zien. In de verte de branding van de zee. Het is broeierig heet. Daarna weer de duisternis in van de mangrove. Wel lekker koel. En dan eindigt de route. Prima te doen. Een verlaten strand grenst aan de mangrove en maakt onderdeel uit van het park. Wilde golven met de felle zon erop. Een mooie afsluiter.

Stranden ontdekken in Pranburi is een leuke bezigheid. Neem bijvoorbeeld Suan Son Pradiphat. Achteraf gelegen met schaduwrijke plekken van bomen. De locals hangen hier tussen de middag wat rond. Huren een strandstoel onder de bomen. Of liggen in hun zelf meegenomen hangmatten tussen 2 bomen een dutje te doen. Khao Kalok is al bekend, alleen de trail naar de top van de berg aan het strand is nieuw. Te bereiken door eerst door het water langs de rotswand naar het begin van het pad te lopen.

Vanuit Pranburi verder het binnenland inrijden,  levert al naar een paar kilometer mooie vergezichten van bergen op . Het lijkt haast oneindig te zijn. Als je doorrijdt, kom je trouwens aan de grens van Myanmar. Dit is hier namelijk de slurf van een landtong onder bangkok doorlopend tot in het zuiden grenzend aan Maleisie. En daarbij denk ik weer aan de helse treinreis in begin januari van dit jaar van Bangkok naar Hat Yai.

0356g12000942jkcz9A79captionIMG_20231102_122648629IMG_20231102_122657549IMG_20231102_122836037IMG_20231102_122846814

IMG_20231030_174322799_HDR

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. PaFrans:
    2 november 2023
    Hans,goed idee om wat Thais te gaan koken.Ik,ga 2 van je recepten proberen te maken.Als ze klaar zijn spreid ik een flink kleed tegenover ons huis op de weg .Dan gaan we er met een paar buurtbewoners zoals Tante Sidonia,De Hulk, Tarzan en Jane,De Schildpad en de Mol,Het Orakel en het Kaboutervrouwtje en nog de Koningin van Lombardije á la Thailand op zitten om de gerechten te verorberen.Hoezo auto,s?Voor jou: smakelijke voortzetting!!
  2. Hans van den Waardenburg:
    3 november 2023
    Dat wil ik zien! Iedereen op een kleed met jouw Thaise gerechten. Ben benieuwd wie trouwens Tarzan en Jane zijn😀
  3. Hans en Wilma:
    4 november 2023
    Kom graag de kip curry bij je proeven en als je nog eens in de buurt bent de koffie staat klaar. We hebben vandaag geluncht met de tantes en nichtjes dus ik weet dat je op de Kruiskamp geweest bent. Geniet van het eten daar
  4. Hans van den Waardenburg:
    5 november 2023
    Ja ik herkende alles van de Kruiskamp. Zo lang geleden maar onwisbaar in mijn geheugen.
  5. Janny Wensveen:
    4 november 2023
    Heerlijk de Thaise keuken Hans! Maar behalve dat jij geniet van Thaise gerechten bespeur ik bij jou een beetje kriebels en heimwee naar Thailand, klopt dat?!? Dat virus raak je niet meer kwijt he!?!
  6. Hans van den Waardenburg:
    5 november 2023
    Ja dat klopt. Een virus. Maar dan zonder er ziek van te worden. Wel blij.
  7. Janny Wensveen:
    4 november 2023
    Net je moeder gesproken en hoorde dat jij op dit moment al een paar weken in Thailand zit!!! Niet verkeerd, heerlijk! Veel plezier
  8. Hans van den Waardenburg:
    5 november 2023
    Dankjewel en het bevalt hier goed.