Slowboat naar Luang Prabang (Laos) werd slowmotion in Chiang Khong.

17 december 2022 - Chiang Khong, Thailand

Vroeg in de ochtend nam ik vanuit Chiang Rai de bus naar Chiang Khong. En wat voor een bus. Een aftands vooroorlogs model met nog voor de helft wat ondoorzichtige ramen. Helaas ben ik vergeten er een foto van te maken. Ik kwam in gesprek met Julian, een Engelsman, die op weg was naar Luang Prabang in Laos. Dat is na Chiang Khong, grensplaats in Thailand, de gebruikelijke route voor de backpackers. Je gaat dan met een slowboot gedurende 2 dagen over de Mekong rivier naar Luang Prabang.

We zaten achterin de bus en waren onophoudelijk aan het praten. Het bleek dat we leeftijdgenoten waren. Julian reisde in de jaren ´80 ook door Azië. Toen nog met een dikke pil handboek South East Asia op zak. Hij wilde nu een tour maken van 3 maanden en was benieuwd nog iets te herkennen van toen. Daarvan was al snel duidelijk geworden dat die tijden volledig vervlogen waren.

In het laatste traject van de (schroot) bus mengde zich nog een bont gezelschap lokale bevolking tussen ons. Bij gebrek aan zitplaatsen hadden deze locals er geen enkele moeite mee bij elkaar op schoot te gaan zitten. Het grootste deel van de backpackers werd vervolgens aan de grens gedropt. Met nog een andere toerist ging ik met de bus over een afstand van een paar kilometer terug naar Chiang Khong. Het duurde even maar uiteindelijk vond ik een voor mij geschikte eenpersoonskamer in een guesthouse. Ik mocht ook gebruik maken van een citybike.

Die middag fietste ik relaxed langs de Mekong rivier en genoot van het uitzicht. Tegen de avond werd ik weer verrast door de smaak van voor mij nieuwe gerechten van de streetfood markt. Verder in de avond was ik getuige van een mega groot opgezet foodfestival aan de rivier met continue dans en live muziek. Ja, aan feesten en food hier in Thailand geen gebrek.

Vandaag fietste ik richting het achterland van het stadje met diverse bergen in het zicht. Na een half uurtje fietsen was ik in volledig stilte gekomen. Bij een meer vlakbij de bergen. Het voelt telkens heerlijk als je uit de zone van verkeerslawaai bent geraakt. Ik nam er een pauze, liep wat rond en fietste verder over een goed begaanbare onverharde weg.

Tussen de middag lunchte ik in een overdekt half open hutje langs de weg. Ik kon daar ook behoorlijk  steil omhoog lopen en naderde toen een tempel. Ik werd vriendelijk begroet door een jongen, maakte een praatje met wat gebaren en een paar Thaise woorden en had in de verte een geweldig uitzicht over de rivier. Ik fietste nog een paar honderd meter door en kon toen afbuigen naar beneden richting de rivier.  Daar aangekomen nam ik koffie en kon op een heerlijke stoel de boten aan mij voorbij zien gaan. De middag liep vervolgens in een slow tempo en nog gedeeltelijk fietsend ten einde.

Ik ben blij dat ik de route naar Luang Prabang op deze manier heb onderbroken. Chiang Khong is een prima plaats om 1 of 2 dagen te zijn. Morgen stap ik weer op de backpack- karavaan naar Laos.

Lunch onderwegFietstocht Chiang KhongMekong.Mekong

1. Janny Wensveen:
    17 december 2022
    Wat weer een mooi avontuur Hans, met
    prachtige foto’s 👍
  2. Hans van den Waardenburg:
    Ja het gaat maar door!
  3. PaFrans:
    17 december 2022
    Dat is nog eens even apart.Je komt in de bus ziet dat er geen plaats is waarna je maar op de schoot van iemand gaat zitten.Ik ziet het hier al gebeuren.Zag van de week een docu over het verleden van Laos met Luang Prabang in het bijzonder.Nou dan op naar Laos.Goede reis
  4. Hans van den Waardenburg:
    19 december 2022
    Dankjewel. Laos is geweldig!
  5. Hans en Wilma:
    18 december 2022
    Van een aftandse bus, op de fiets wat een avonturen. Prachtig verhaal en foto’s
  6. Hans van den Waardenburg:
    19 december 2022
    Ja en het gaat alsmaar door.