Malacca, Chinese New Year in het kwadraat!

24 januari 2023 - Melaka, Maleisië

Gisteren vertrok ik met de bus van Ipoh naar Malacca in het zuiden van Maleisië. De trein bleek een nogal gecompliceerde reis te worden via Tampin en geen garantie op een bus verder. Vandaar de bus. Een goede keuze zo is gebleken. Ik had een brede enkele zitplaats in een luxe bus dit keer. De reis duurde ongeveer 5 uur.

Bij aankomst in Malacca was het Chinese New Year in volle gang. Waar in Ipoh alleen her en der groepen Chinezen op hun eigen wijze het nieuwe jaar tegemoet traden, kwam het hier in de eerste aanblik over als een ondoordringbare chaos temidden van vele vooral Chinese toeristen in de oude binnenstad.

Wat te doen in die benauwde situatie? Hostel Voyage home bleek mijn veilige haven te zijn. Een ruim opgezette hostel met aardige en behulpzame medewerkers. En vooral en interessante mix van mede bewoners.

Ik trof er een gezellige leefruimte en kwam snel in gesprek met een aantal reizigers. Zelfs het doen van een aantal fitness oefeningen was mogelijk. Maar nog mooier, ik vond in de boekenkast interessant leesvoer. Happy Isles of Oceania van Paul Theroux trok mijn aandacht. En natuurlijk de oude vertrouwde Lonely Planet. Oftewel genoeg te doen voor deze dag.

In de planning lag een wandeling door de historische binnenstad. Gezien de regenval en drukte was dat vrijwel onmogelijk.Verder oriënteerde ik mij op een overtocht met de ferry naar Sumatra.

Ondertussen werd mijn travelblog door mede reizigers opgemerkt en aanbevolen om te lezen. Daarbij kwam de vraag aan de orde hoe het is om in hostels te verblijven. En dan met name als 50 plusser. Ik kan hier alleen maar van zeggen dat gewoon uit te proberen. Het bevalt mij in ieder goed. Vooral vanwege de gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen. Het contact met mede reizigers maakt het tot een soort van ''thuis gevoel ''.  Hoewel een verblijf in een guesthouse of homestay ook zijn charmes kan hebben. Afwisseling afhankelijk van de locatie werkt het best. En vergeet allerlei onterechte, meestal vooraf ingebeeld, leeftijdsgrenzen.

HostelHostel

Hostel

1. PaFrans:
    25 januari 2023
    Regen????was dat de eerste keer sinds Schiphol???.De straat Malakka zo leerde ik dat vroeger op school.De Nederlanders hebben daar destijds flink huisgehouden.( Jan Pieterszoon Coen).Leuk dat je het in zo,n hostel goed naar je zin hebt (ook met Paul Theroux) en je relaxed kan voorbereiden op de ferry naar Sumatra.Behouden vaart.
  2. Hans van den Waardenburg:
    27 januari 2023
    Nee ik had enkele buien voorheen meegemaakt. Maar zo lang
    als in Malacca, dat was voor het eerst.