De weg naar Bukit Lawang.

9 februari 2023 - Bukit Lawang, Indonesië

Met Gijs en Bieb, de goede klimmers van Sibayak, had ik afgesproken samen met een gedeelde taxi naar Bukit Lawang te gaan.

De taxi kwam ongeveer een uur later dan was afgesproken bij het guesthouse aan. Wat een verschil met de vele local bussen van de afgelopen weken. Een ruime Toyota met een niet rokende chauffeur.

We reden van Berastagi weg en maakten een stop bij Lingga. Een dorpje op het platteland waar we een rondleiding kregen in een karakteristiek huis vergelijkbaar met een Batak huis. De man op leeftijd sprak een aardig woordje Nederlands. Op de verdieping wonen nu nog 5 tot 6 families, totaal 30 personen. Gezien de donkere en bedompte ruimte bijna niet voor te stellen.

Iets verderop stopten we nog even aan de voet van de vulkaan Sibanung. De sporen van uitbarstingen waren duidelijk zichtbaar. Deels verwoeste huizen, hutten en andere gebouwen. Een enkeling is er nog blijven wonen.

Daarna voerde de weg ons door kronkelende wegen dieper de jungle in. We maakten een stop bij een soort wegrestaurant en namen de lunch zittend aan de rand van een plateau met uitzicht op een vallei.

Daarna werd de jungle nog dieper. De bochten alsmaar scherper. Het wegdek als een gatenkaas. Voortdurend werd ik door elkaar geschud. Gelukkig was ik goed hersteld van een zware diarree aanval enkel dagen geleden op Samosir.

Uiteindelijk bereikten we Bukit Lawang. Gewoon een prachtig dorp midden in de jungle. Geloof die negatieve beschrijvingen op de travelblogs niet! Ik vond er een prima accommodatie bij Rainforest Guesthouse en regelde er een jungletrek van 2 dagen. Daarna nam ik een frisse duik in de snelstromende rivier. Toen het begon te regenen, kon ik schuilen in een rieten hut. Op een gegeven moment kwam er een varaan poolshoogte nemen. Die liet zich na een verkenning aan de oever in de rivier glijden. Toen het harder begon te regenen, liep ik zo snel mogelijk terug naar de guesthouse. Daar nam ik plaats in een hangmat onder een afdak aan de rivier. Het begon te stort regenen, maar ik was veilig en droog.

Onderweg naar Bukit LawangOnderweg naar Bukit LawangOnderweg naar Bukit LawangRainforest GuesthouseRainforest GuesthouseAankomst Bukit LawangRainforest Guesthouse