De weg naar Bukit Lawang.

9 februari 2023 - Bukit Lawang, Indonesië

Met Gijs en Bieb, de goede klimmers van Sibayak, had ik afgesproken samen met een gedeelde taxi naar Bukit Lawang te gaan.

De taxi kwam ongeveer een uur later dan was afgesproken bij het guesthouse aan. Wat een verschil met de vele local bussen van de afgelopen weken. Een ruime Toyota met een niet rokende chauffeur.

We reden van Berastagi weg en maakten een stop bij Lingga. Een dorpje op het platteland waar we een rondleiding kregen in een karakteristiek huis vergelijkbaar met een Batak huis. De man op leeftijd sprak een aardig woordje Nederlands. Op de verdieping wonen nu nog 5 tot 6 families, totaal 30 personen. Gezien de donkere en bedompte ruimte bijna niet voor te stellen.

Iets verderop stopten we nog even aan de voet van de vulkaan Sibanung. De sporen van uitbarstingen waren duidelijk zichtbaar. Deels verwoeste huizen, hutten en andere gebouwen. Een enkeling is er nog blijven wonen.

Daarna voerde de weg ons door kronkelende wegen dieper de jungle in. We maakten een stop bij een soort wegrestaurant en namen de lunch zittend aan de rand van een plateau met uitzicht op een vallei.

Daarna werd de jungle nog dieper. De bochten alsmaar scherper. Het wegdek als een gatenkaas. Voortdurend werd ik door elkaar geschud. Gelukkig was ik goed hersteld van een zware diarree aanval enkel dagen geleden op Samosir.

Uiteindelijk bereikten we Bukit Lawang. Gewoon een prachtig dorp midden in de jungle. Geloof die negatieve beschrijvingen op de travelblogs niet! Ik vond er een prima accommodatie bij Rainforest Guesthouse en regelde er een jungletrek van 2 dagen. Daarna nam ik een frisse duik in de snelstromende rivier. Toen het begon te regenen, kon ik schuilen in een rieten hut. Op een gegeven moment kwam er een varaan poolshoogte nemen. Die liet zich na een verkenning aan de oever in de rivier glijden. Toen het harder begon te regenen, liep ik zo snel mogelijk terug naar de guesthouse. Daar nam ik plaats in een hangmat onder een afdak aan de rivier. Het begon te stort regenen, maar ik was veilig en droog.

Onderweg naar Bukit LawangOnderweg naar Bukit LawangOnderweg naar Bukit LawangRainforest GuesthouseRainforest GuesthouseAankomst Bukit LawangRainforest Guesthouse

1. Karel Barten:
    9 februari 2023
    Het blijft boeien.
  2. Hans van den Waardenburg:
    12 februari 2023
    Dat is fijn om te weten.
  3. Carla Hukom:
    10 februari 2023
    Geweldige trip Hans :-)
  4. Hans van den Waardenburg:
    12 februari 2023
    Jazeker. En ik ben net over de helft van de trip.
  5. John en Helmy:
    12 februari 2023
    Weer een mooi verhaal Hans!
    We volgen je met veel plezier.

Groeten vanuit Den Bosch
  6. Hans van den Waardenburg:
    Dat hoor ik graag.
  7. PaFrans:
    12 februari 2023
    Dat je onderweg van alles meemaakt heb je al uitgebreid beschreven. Nu weer een nieuw verhaal. De taxi was een uur te laat maar naaar die inlandse begrippen toch redelijk op tijd. Wie kijkt daar nu op een uurtje. Dan en dat is toch erg speciaal Rainforest Guesthouse midden in de jungle, een duik in een rivier waar ook varanen zwemmen en ter afsluiting onder een afdak in een hangmat naar de regen luisteren Dat zou ik ook wel eens willen.Nou houdoe
  8. Hans van den Waardenburg:
    12 februari 2023
    Ja naar de regen luisteren onder een afdak kan hier iedere dag😂