Chiang Rai. Tussen kitsch en natuurschoon.

13 december 2022 - Chiang Rai, Thailand

Met een busreis van iets meer dan 3 uur door een mooi berglandschap kom je er. Chiang Rai. Zeker geen Chiang Mai in miniatuur. Wel een meer compacte stad in het uiterste noorden met een aangenaam koel briesje, nog authentiek en overgoten met een klein vleugje toerisme. En dat heeft zo zijn charmes. Maar ook weer hilariteit. Ook hier zijn een paar dikbuikige Engelsmannen neergestreken, gekleed in Hawaiblousen en stoer/trots van zich afkijkend met aan hun zijde de nieuwste Thaise verovering, wat vanuit hun positie bekeken dan een super mini vrouw is.

Wie van glitter en kitsch houdt,  moet hier zeker zijn. Er valt niet aan te ontkomen. Neem bijvoorbeeld de sierlijke klok op het plein in het centrum van de stad. In de avond straalt deze klok allerlei felle kleuren uit over het plein. Of de exotisch danseressen onder de even zo sierlijke luifel van de night bazaar. En als laatste de enorme witte tempel ongeveer 12 kilometer buiten de stad. Tsja, wat te vinden van dit tierelantijnen witte (pot) sierlijke bouwwerk. Ik besloot er op een afstand naar te kijken zonder naar binnen te gaan. Want ik ga voor natuurschoon.

En dat was 8 tot 9 km verder fietsen volop te vinden in het Singha Park. En ook erbuiten wat betreft uitzicht op omringende bergen . Een weliswaar kunstmatig  aangelegd park omgeven door golfbanen maar desondanks toch met een natuurlijke uitstraling. Je kunt er via een rondweg gemakkelijk om heen fietsen. De meesten laten zich echter met een elektrisch aangedreven busje door het park vervoeren. In het midden van het park zijn agrarische werkzaamheden gaande. De zwanen in het meer worden omringd door honderden exotische vissen. Er zijn eindeloze velden van kleurrijke bloemen te bewonderen. In een aangrenzend buiten het park gelegen dorpje heeft de tijd stil gestaan. Een jongen die in een boom geklommen was, schoot met zijn professionele kruisboog, het had ook wel iets weg van een harpoen, mis op een vette glibberige vis in een poel.

De fietstocht terug naar Chiang Rai verliep soepel en snel. En dan liggende de tientallen gerechten op de foodmarkt tegen het begin van de avond heerlijk geurend in de vitrines, pannen en schalen te wachten. Voeg daar aan toe een korte avondloop op de nightbazaar en deze dag is de zoveelste Thaise parel op rij. Chiang Rai is mijn favoriet en ik blijf hier daarom nog een tijdje hangen.

Wat Rong Khun, Witte TempelSingha ParkWat Rong Khun, Witte TempelSingha Park

Singha Park

1. Hans en Wilma:
    13 december 2022
    Wat een avontuur Hans en leuk dat je af en toe samen met iemand op kunt trekken. Je verhalen zijn prachtig
  2. Hans van den Waardenburg:
    15 december 2022
    Dankjewel. Het is inderdaad prettig van tijd tot tijd met iemand samen te reizen of op te trekken.
  3. John en Helmy:
    Dag Hans,
    Alweer zo'n mooi verhaal! Wat een prachtig land is het. Fijn dat we kunnen meegenieten van jouw bijzondere reis. Je maakt er echt wat van, top!
  4. Hans van den Waardenburg:
    15 december 2022
    Dankjewel. Thailand is geweldig!
  5. Fred:
    13 december 2022
    Hoi Hans, lijkt me niet altijd makkelijk de weg te vinden. Leuk om mee te reizen met je. Kan je je daar overal in het Engels verstaanbaar maken?
  6. Hans van den Waardenburg:
    15 december 2022
    Engels heel beperkt. Gebaren en schrijven op een papiertje werkt goed. Of een tekening maken. Voor de weg is maps.me altijd de grote vriend.
  7. Karel Barten:
    Man, man wat een verhaal weer en wat een fotos. Groet Karel en Annie
  8. Hans van den Waardenburg:
    15 december 2022
    Ja het gaat lekker en helemaal in de flow.
  9. Frits:
    13 december 2022
    Hallo Hans. Gewoon genieten kerel.!
  10. Hans van den Waardenburg:
    Absoluut!
  11. PaFrans:
    13 december 2022
    Aan natuur is er zo te zien geen gebrek. Daar fiets je (berg op ?) rond op een gehuurde CityBike zonder versnelling??Heel goed dat je er een tijdje blijft.Kun je teveel aan stoom rustig afblazen.Je weet het of niet dat ik in 1959 tijdens mijn militaire diensttijd erewacht moest staan voor de Thaise koning Bhumibol en koningin Sirikit tijdens hun statiebezoek aan Nederland.HaHa vertel ze dat maar eens!!!
  12. Hans van den Waardenburg:
    15 december 2022
    Haha. Er zitten toch nog 3 versnellingen op die citybike! Tsja, jouw erewacht in 59 voor de koning. Gezien jouw staat van dienst kan ik daar beter maar geen bekendheid aan geven. Anders wordt ik onherroepelijk voor altijd opgesloten.
  13. Janny Wensveen:
    Veel plezier nog in het mooie Chiang Rai Hans! 👍🏃🏾‍♂️🏞🚶🏼‍♂️🚴🏿‍♂️❤️