En ik bleef in Dieng.

25 maart 2023 - Diengplateau, Indonesië

Het wordt als een tussenstop beschreven op de gebruikelijke route van Jakarta naar Yogyakarta en vervolgens door naar Bali. Wonosobo en Dieng. Het andere Java. Koel en midden tussen bergen en vulkanen. Ik bleef er dus bijna een week en reisde precies andersom zonder Bali aan te doen.

Eenmaal onder de hoede van Ratno van Homestay Harumi Dieng kwam ik precies in de gewenste setting terecht. Afkoeling. Onderdak in een chalet van bamboe en hout. Rust en ruimte. Uitzicht op bergen, vulkanen en rijstvelden. Ik was de enige gast. Zag de hele week op een Engelsman na geen enkele toerist. Deze oudere man met flink Engels overgewicht moest overigens in bijzijn van zijn slanke jonge Javaanse vriendin op de hill Sikundir voor de sunarise min of meer naar beneden gedragen worden. Maar goed ik heb de toeristen niet gemist. Ik kon het prima vinden met Ratno. Hij heeft mij werkelijk alles van de omgeving laten zien en ook nog eens geïntroduceerd bij diverse vrienden. Zo raakte ik vermengd met het leven van de locals. Wat ook de bedoeling was van mijn reis. Dan komt er nog bij dat de vrouw van Ratno een geweldige keukenprinses is. Van haar specialiteiten zul je geen maagproblemen krijgen. Hoewel niet tropisch de week was voor mij als in het paradijs.

Dit keer in vogelvlucht de belevenissen.

• 3.30 uur opstaan voor de hike naar Sikundir Hill voor de sunarise, prachtig uitzicht op de Sundoro vulkaan
  • vervolgwandeling naar Cebong Lake, van bovenaf de hill het vulkaanmeer bewonderd
  • bezichtiging van Warna Lake (kleurt groen) en het daarachter gelegen mirror lake, Pengilon
  • een kijkje onderweg bij de Sikarim Waterfall
  • Sikidan, kolkende dampende heet waterbron, inclusief moddermask van het gezicht
  • expositie van schilderijen aan de Semagung rivier in Wonosobo
  • het zien van buffels die het werktuig werktuig van de boer voorttrekken om het rijstveld om te ploegen
  • voorbereidingen van locals voor duivengevechten, vreemd gebruik maar goed
  • met de locals gezamenlijk in een open natuurlijke warm waterbron, super warme ontvangst, een deuntje op mijn Nuovo Minisax droeg daar zeker aan bij
  • het planten van een jonge bananenboom op een wild terrein van Ratno bij een snelstromende river, Ratno kreeg de boom van de boer
  • zwaarden, messen en andere voorwerpen bewonderen bij de plaatselijke smid
  • lopen over de rotsen van de rivier om bij een mooie waterval uit te komen
  • onderweg Salak fruit plukken en aansluitend langs de weg in een stalletje Durian fruit eten, mijn favoriet
  • tussendoor scooterrijles gekregen, tsja het kan toch een keer handig zijn
  • 2.00 uur opstaan voor de hike naar Bismo Mountain, een schitterde hike, op de top kun je nog lang doorlopen naar verschillende viewpoints, de sunarise is daar nog mooier dan bij Sikundir Hill

Hiermee eindigt bijna mijn avontuur in Indonesië.  Alleen nog een lange rit naar Jakarta en vervolgens gelijk door naar het vliegveld. Totaal ben ik 2 maanden op deze enorme archipel geweest. Het is mij bijzonder goed bevallen. Zowel wat betreft Sumatra, Kalimantan en Java. Het is allemaal even mooi en avontuurlijk. Vooral de gastvrijheid, onbevangenheid en eenvoud van de bewoners vielen op.

Ja, ik zal ooit terugkeren.  Morgen eerst naar Bangkok. Daarna door naar tropische oorden voor het laatste deel van mijn reis.

Aanplant in de buurt van de homestayBananenboomAkker

Akker

Bananenboom

IMG_20230323_114601_361Groot zwaard

Waterval

SunsetMount BismoMount BismoMount BismoMount Bismo

1. PaFrans:
    25 maart 2023
    Hallo (Bung) Hans, Eerst en vooral wat een schitterende rural foto's heb je gestuurd.Vooral die met die ossen die een ploeg voortrekken. Ik heb wel het idee dat er enige weemoed door je verhaal gaat nu je daar weggaat om via Soekarno Hatta Airport in Jakarta weer in Bangkok te komen. Wat je overigens daar op Java hebt meegemaakt maakt geen enkele (TUI) georganiseerde tourist mee. Nou nog wat anders je weet dat ik op (heel) jonge leeftijd de kranten las als het over de Indische Archipel ging. Ik hield de gaande en terugkomende troepentransportschepen bij.(Sibajak-Zuiderkruis-Grote Beer-Oranje-Willem Ruys enz. Ook de onderhandelingen over de souvereiniteitsoverdracht.Voor Indonesie waren dat (uiteraard) Soekarno en Mohammad Hatta ook wel Bung Karno en Bung Hatta genoemd.(Eretitels) Wat me steeds is bijgebleven waren hun typische hoofddekels. Die leken op een soort zwarte bloempot of een stuk afgezaagde kachelpijp ik denk zo'n 15 á 20 cm hoog. Heb je daar nog wel iemand gezien met zo'n hoofdeksel??Denk dat het alleen werd gedragen door de jet set.Ok houdoe maar weer,zie goed in Bangkok aan te komen. Kijk goed naar het vliegtuig waar je instapt of het niet vleugellam is
  2. Hans van den Waardenburg:
    26 maart 2023
    Ha ha. Op de valreep nog heel wat historische informatie. Sibayak was de vulkaan waar ik was. En die zwarte hoofddeksels zijn er ook! Meestal gedragen door de wat oudere mannen. Soms spreken ze een paar zinnetjes Nederlands. Kijken kijken niet kopen of hoe gaat het😃
  3. Janny Wensveen:
    25 maart 2023
    Hoi Hans, Wat een genot voor jou om je in het ‘paradijs’ wanen! Af en toe zie ik plaatsen/plekken voorbij komen waar mijn vader vroeger is geweest, dat uiteraard onder hele andere omstandigheden, bepaald niet paradijselijk. Hij vertrok twee weken voor mijn geboorte, samen met zijn broer en neef ( drie mannen van begin twintig jaar, maar kwam alleen terug, broer verongelukt en neef door ziekte overleden), en kwam alleen terug toen ik drie en een half jaar was. Maar goed, dat is zo’n 75 jaar geleden. Toch weet ik het nog als de dag van gisteren. Maar Hans voor mij is het een genot om al die avonturen van jou vanuit m’n luie stoel mee te beleven! Wens je verder nog heerlijke,avontuurlijke, paradijselijke, weken toe.🥰
  4. Hans van den Waardenburg:
    26 maart 2023
    Dankjewel. En leuk te zien dat mijn blog met zoveel interesse gevolgd wordt. In de lijst van video's kun je wel ergens historisch materiaal vinden over onze koloniale geschiedenis.
  5. Eka Yuniati:
    29 maart 2023
    Hi Hans, I am Eka who met you in Sikunir Hill (an Anthropology student from Yogyakarta, if you remember).
    What a pleasure to read your blog especially your trip to Dieng, and very happy to hear that you had a lot of experiences you have never had before. I'm waiting for your trip to return to Indonesia, someday. Have a nice day and get a pleasant adventure!
  6. Hans van den Waardenburg:
    29 maart 2023
    Hello Eka. Thank you very much for your message. Nice to read. I had a great time with Ratno after Sikunir Hill. We did a lot and climbed also Mount Bismo. Great spectacular views there. I wish you all the best and success with your interesting study.