Bangkok. Grootste positieve cultuuromslag allertijden.

30 november 2022 - Bangkok, Thailand

Voor een inwoner uit het rustige en vredige Zeddam kun je geen grotere cultuurshock bedenken. Maar dan is het er wel een die je eeuwig positief bijblijft. De aankomst op de supermoderne luchthaven alleen al voelt als een warm welkom. Extreem goede aanwijzingen en altijd wel iemand die glimlachend hulp aanbiedt. Met een snelle bovengrondse metro (airlink) naar station Phaya Thai in het centrum. Dit is de beste manier om snel weg te komen van de luchthaven. Daar aangekomen, voel je de  intense tropische hitte . Ook een enorm verkeerslawaai. Het blijkt een chaos te zijn. Dan rest er maar een ding en dat is direct een taxi aanhouden. De nog resterende avond bracht ik in de buurt van het guesthouse door. Wat licht verward en wennend aan het benauwende weer. Op een vlonder staan aan de grote rivier met een groot uitzicht helpt dan goed.

Vandaag begon ik aan een wandeling vanaf van de accommodatie richting het Grand Palace. Gewoonweg wandelen met maps.me in de aanslag vind ik altijd de beste manier om een stad te verkennen. Ik viel vervolgens van de ene in de andere verbazing. Een aaneenschakeling van kraampjes, stalletjes, eettenten, markten etc. Alles is hier op straat verkrijgbaar. Ik nam tussendoor een cocos milkshake en die smaakte zo verfrissend lekker. Na enkele kilometers bereikte ik Khao San Road. Dit schijnt vooral in de avonduren het mekka te zijn voor backpackers. Ik was er tegen de middag en dan is er helaas weinig te beleven. Dus door naar het Grand Palace . Natuurlijk een bekende toeristische trekpleister. Ik vond een overall blik op afstand van dit enorme gebouw voldoende. Zeker toen de zon nog scherper begon te branden en er nergens schaduw was te bekennen. Een vervolg naar het Wat Rakhang Khositaram aan de overkant van de rivier bleek een goed alternatief te zijn. Je komt er met een ferry en dan ben je vanuit de enorme drukte in boeddhistische sferen  beland waar rust en vrede de boventoon voeren. Er zijn meerdere mooie tempels te zien waar ook diensten worden gehouden. Er lopen monniken in oranje gewaden. Slenterend door de achterliggende nauwe steegjes nam ik een heerlijke noodle lunch. Mijn smaakpapillen draaiden vandaag jubelend overuren.

Na lunchtijd nam ik de ferry terug en begon aan een lange kronkelrijke wandeling langs de rivier met tussenstops in kleine parken in de richting van het guesthouse. Dat ligt in de wijk Dusit. Aan het einde van de middag kwam ik daar compleet overladen van indrukken aan.  Met een vitamineshot van kleine sinaasappelen en een flinke hoeveelheid water bleek er nog energie over te zijn voor een gerichte buurtverkenning. Het was opnieuw markt en eetgelegenheid waar ik in terecht kwam. De enorme hoeveelheden levende vissen in kuipen waren daarbij toch wel het toppunt. Ik wist niet meer van ophouden met lopen en kijken, raakte bijna in extase van verrassende beelden op mijn netvlies op te zuigen. En toen was er dat kleine tentje op de hoek midden in het oorverdovende ronkende spitsverkeer waar ik Pad Thai geserveerd kreeg. Een mix van groente, noodles en gebakken tofu. Zo heerlijk gekruid. Hysterisch maar tegelijkertijd prettig Bangkok had geen betere intro kunnen zijn voor de komende reis.

IMG_20221130_103631_775

IMG_20221130_123555_179

IMG_20221130_123708_514

IMG_20221130_123740_553

IMG_20221130_123830_529

IMG_20221130_124000_881IMG_20221130_132736_634IMG_20221130_134529_642IMG_20221130_143118_757IMG_20221130_170225_434

1. Frans en Helga:
    30 november 2022
    Frans Overman krijgt het water in de mond van al dat lekkere eten en is jaroers op jou, maar gunt het je van harte. We wensen je een fijne voortzetting van je reis. Groetjes.
  2. Hans van den Waardenburg:
    30 november 2022
    Ja je kunt hier per seconde ergens aan een tafeltje aanschuiven.
  3. PaFrans:
    30 november 2022
    Nou Hans,goed geschreven relaas van je aankomst in Bangkok.Wat een ervaring!Misschien kom je straks wel in zo,n oranje gewaad terug in Zeddam.Geniet er verder maar van.
  4. Hans van den Waardenburg:
    30 november 2022
    Bedankt Pa. En vergeet vooral niet naar de toegevoegde camerabeelden te kijken. Zo kun jij reizen vanuit je stoel!
  5. Hans van den Waardenburg:
    30 november 2022
    Vergeet vooral niet naar de toegevoegde camerabeelden te kijken. Kun je reizen vanuit de stoel!
  6. José:
    30 november 2022
    Hallo Hans...prachtige foto's en een schitterend verhaal ! Al die mooie indrukken krijgen wij zo toch een beetje mee....en al dat heerlijke eten ...🤤🤤🤤..
    Keep on writing en een hele fijne en veilige voortzetting van je geweldige reis....veel groeten uit een mistig , kil Bakel....😘😘😘
  7. Hans van den Waardenburg:
    3 december 2022
    Ja die mist en regen mis ik zeker niet.
  8. Anja Taankink:
    30 november 2022
    Super leuk om jouw verhaal te volgen Hans en lichtelijk jaloers 😊. Geniet vooral en omarm deze reis.
    Groetjes Anja
  9. Hans van den Waardenburg:
    3 december 2022
    Dankjewel. En omarmen van deze reis zal ik zeker doen.
  10. John en Helmy:
    Hoi Hans
    Wat een verslag, leuk om te lezen! En mooie foto's/filmpjes erbij ... top!
    Tot de volgende "reportage", blijf veilig en geniet. Groeten uit Brabant 👋
  11. Hans van den Waardenburg:
    3 december 2022
    Dankjewel. Ik begin aardig op dreef te komen.
  12. Karel Barten:
    30 november 2022
    Nog even en ik kom achter je aan! Wat een goed begin. Hou je haaks en veilig. Groet vanuit een licht
  13. Hans van den Waardenburg:
    3 december 2022
    Dankjewel en wordt vervolgd.
  14. Jp:
    1 december 2022
    Prachtig Hans.
    Je bent een goede verteller. Wat een belevenis.
    Ga vooral zo door.
    Groeten JeanPierre
  15. Hans van den Waardenburg:
    3 december 2022
    Dankjewel en ik ben in de flow gekomen.
  16. Jeroen Gerretschen:
    1 december 2022
    Hans, mooi verhaal. Veel plezier en veel mooie, nieuwe en onuitwisbare herinneringen
  17. Hans van den Waardenburg:
    3 december 2022
    Precies wat je zegt: goede reiservaringen zijn onuitwisbaar.