Ayutthaya, voormalige hoofdstad van Thailand

2 december 2022 - Ayutthaya, Thailand

Vandaag verliet ik in alle vroegte het backpack guesthouse van Bangkok. Het wekken ging namelijk om 4.45 uur vanzelf door het gebulder en gelal van 2 jonge mannen (twintigers) uit de UK. De dag ervoor zag ik ze in de lounge. Volledig doorweekt van zweet in hun dikke lagen outdoor kleding, nog thuis aangetrokken. Ze droegen grote volgepakte rugzakken. Ik sprak ze aan. Ze waren best aardig en een prettig gevoel van  herkenning uit mijn jaren twintig kwam in mij op. Ze waren natuurlijk daarna direct het uitgaansleven van Bangkok ingegaan en in die dynamiek kom je gemakkelijk in de vroege ochtend terecht. Toen ik ze beleefd maande stil te zijn, hielden ze gelijk op. Dus dat was snel vergeven.

Na nog even snel een heerlijk bordje Jok op de hoek van de straat te hebben genomen, bracht de tuk tuk mij razendsnel naar het centraal station, Hua Lampongh, van Bangkok. Een echt ouderwets stationsgebouw in koepelvorm. Met het allesoverheersende portret van de koning voor iedereen in het zicht. Toen ik om 8.00 uur aan de koffie zat op het balkon van de hal hoorde ik plotseling een harde gong. Iedereen ging staan en richtte zich plechtig tot de koning. Dit is blijkbaar hier het dagelijkse ritueel. Het duurde pakweg 30 seconden waarna iedereen weer ging zitten en of begon te lopen.

Om 8.20 uur vertrok mijn trein richting Ayutthaya. En wat voor een? Een blauwe oude ronkende diesel. Ik moest terug denken aan Interrail 1985. Mijn reisgenoot van destijds, Jean-Pierre en inmiddels volger geworden van deze reisblog, zal bij het zien van de video dezelfde herkenning hebben. Met dit soort treinen reisden wij toen door de meest afgelegen delen van Spanje en Portugal. Tot zover de geschiedenis. De trein denderde Bangkok uit. Een conducteur met een mooi uniform aan knipte nog ouderwets de kaartjes. Hier zal geen sprake zijn van intimidatie van een conducteur of ander tegenwoordig zo vaak genoemd grensoverschrijdend gedrag.

Binnen krap anderhalf uur reed de diesel Ayutthaya binnen. Met wat reiservaring achter de kiezen loop ik dan altijd met rechte pas direct weg van het station zonder in te gaan op het uitgebreide aanbod van een bont gezelschap van chauffeurs, reisgidsen, hotelaanbieders en ga zo maar door. Nee, maps.me is mijn steun en toeverlaat bij aankomst op een nieuwe bestemming.

Met een ferry stak ik de rivier over. Na enig doorlopen tot aan de rand van de plaats kwam ik bij guesthouse Siriwal aan. Ik kreeg een keurige kamer aangeboden. Zelfs met airco, een tv, eigen douche/toilet en een ruimte om de was te doen. Perfect. Nog mooier: ook rustig gelegen. Daar was ik wel aan toe na Bangkok. Ik besloot een korte verkennende buurtwandeling te maken.  Tussen de locals at ik de vegetarische variant van noodlesoep.

De hele middag vergaapte ik mij aan de oude tempels in het park. Aan het einde kwam ik bij de rivier aan om vervolgens na een café Americano natuurlijk langs eindeloze rijen winkels en eetgelegenheden terug te komen bij het guesthouse. Daar bleek een oase van rust te zijn. Met nog de nagalm van hectisch Bangkok vibrerend in mijn oren leek dat moment haast te mooi om waar te zijn. Later op de avond was het toch waar!

IMG_20221202_174829_819

IMG_20221202_164446_718IMG_20221202_163712_783IMG_20221202_163439_460

1. Ma:
    2 december 2022
    Alweer een dag vol verrassingen en wat zul je lekker slapen in zo'n rustige omgeving.Hier is het behoorlijk koud jij loopt in korte broek en shirt en wij met dikke jassen 😘
  2. Hans van den Waardenburg:
    3 december 2022
    Nou dat bevalt in een korte broek en met sandalen aan.
  3. Karel Barten:
    8 december 2022